پرش لینک ها

ورود به دنیای دیجیتال مارکتینگ

فکر میکنم حدودا 20سال از به کار بردن اصطلاح بازاریابی دیجیتال یا دیجیتال مارکتینگ (Digital Marketing) در زیر مجموعه های مباحث مدیریت بازاریابی و تبلیغات می گذرد. اصطلاحی که امروزه از زبان هر شخص مرتبط یا غیر مرتبط در بازار و بازاریابی می شنویم و کمتر کسی تعریف یا معنی عمیقی از آن می داند. از نظر اغلب این افراد همینقدر که محصول یا خدمات مورد نظر خود را وارد دنیای دیجیتال کنیم دیگر کار تمام است و آن شخص یک دیجیتال مارکتر است.

من جز در برخی اوقات، هیچ وقت به دنبال مفاهیم و تعریف های کتابی و بدون معنی عبارات نمی گردم و سعی میکنم تا مفهومی که از این گونه اصطلاحات تجربه کرده ام را با شما به اشتراک بگذارم.

تعریف دیجیتال مارکتینگ یا بازاریابی دیجیتال

از نظر من، اصطلاح دیجیتال مارکتینگ چیزی جز یک چتر بر سر همه تکنیک ها و ابزارهای دیجیتالی که می شناسیم نیست. کمی مفصل تر می شود گفت که دیجیتال مارکتینگ شامل مجموعه ای از همه ابزارها و فعالیت هایی است که برای بازاریابی محصولات در فضای دیجیتال (اینترنت، وب، موبایل، شبکه های اجتماعی یا سایر ابزارهایی که هنوز بوجو نیامده اند) مورد استفاده قرار می گیرند.

مهم ترین ابزارهای بازاریابی دیجیتال یا دیجیتال مارکتینگ

  • بازاریابی توسط موتورهای جستجو یا SEM

روشی که در آن موتورهای جستجو رسانه شما را به عنوان پاسخ سوال های کاربران ( به طور مثال: گوگل و یاهو ) پیشنهاد دهد. این روش را اصطلاحا بازدید ارگانیک می گویند و در روشی دیگر با پرداخت هزینه به این موتورها، مطلب ما در کنار رتبه های برتر نمایش داده شود که اصطلاحا به آن Paid Traffic می گوییم.

  • بهینه سازی برای موتورهای جستجو یا SEO

در این بخش شما با سرمایه گذاری و استفاده از تکنیک های خاصی می توانید برای بدست آوردن رتبه در صفحه اول موتورهای جستجو تلاش کنید. این فعالیت رو هرگز دست کم نگیرید و اگر به آن بی اعتنا باشید به زودی در کهکشانی از محتوا غرق خواهید شد.

بهینه سازی سایت یا سئو (SEO) چیست؟

برای اطلاعات بیشتر درباره بهینه سازی سایت یا سئو، خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد می کنم.

  • بازاریابی محتوا یا Content Marketing

بازاریابی محتوا یک فرآیند تولید محتوای جذاب و گیرا برای قانع کردن مخاطب (اقدام یا خرید) و توزیع آن در بستر وب و شبکه های اجتماعی با هدف جلب توجه و جذب مخاطبین هدف می باشد.

  • بازاریابی درونگرا یا Inbound Marketing  

این اصطلاح چندسالی است که وارد ادبیات بازاریابی دنیا شده و مفهوم قابل لمسی داره که بسیار از شما در کسب و کارتان بدون اطلاع از آن استفاده می کنید. بازاریابی درونگرا مجموعه ای از فعالیت های شماست که در آن مخاطب احساس می کند به سراغ شما آمده و شما مثل روش های مرسوم و سنتی مزاحمتی برای او نداشته اید.

  • بازاریابی شبکه های اجتماعی یا Social Media Marketing

در این باره به خصوص در مطالب قبلی خیلی صحبت کردیم و کم و بیش خود تجربیاتی در این خصوص دارید که بهتر است در آینده به صورت مفصل تر به آن بپردازیم.

  • استراتژی محتوا یا Content Strategy

استراتژی محتوا، پایه و بهترین گزینه شما برای ارتباط با مشتریان و مخاطبین شماست، این بخش شامل زیرشاخه های تخصصی زیادی است که در آینده سعی میکنم تمام بخش های آن را با جزئیات کاربردی بیان کنم.

  • اینفلوئنسر مارکتینگ یا Influencer Marketing

حتما این روزها زیاد اصطلاح اینفلوئنسر رو شنیدید، افراد معروف یا تاثیر گذار در شبکه های اجتماعی که به کمک آنها می توانیم به بازاریابی خودمون شتاب بدیم. البته ذکر یک نکته هم خالی از لطف نیست، منظورم از اینفلوئنسر این شاخ های مجازی معروف ایرانی در اینستاگرام نیست.

  • ایمیل مارکتینگ

در ابتدا این نکته رو عرض کنم که اغلب افراد ایمیل مارکتینگ رو با تبلیغات ایمیلی اشتباه می گیرند، این دو اصطلاح مواقعی عملکردی نزدیک به هم دارند اما بیشتر مواقع تبلیغات ایمیلی در ذهن مخاطب ارسال انبوه پیام های تبلیغاتی است که بدون اجازه و با سوء استفاده از بانک های ایمیلی برایمان ارسال می شود. ایمیل مارکتینگ فرآیندی است که در آن ارتباط ما با مخاطب بلند مدت و دوطرفه است و پیام هایی که رد و بدل می شوند فراتر از پیام های بی خاصیت تبلیغاتی است.

آیا دیجیتال مارکتینگ برای همه کسب و کارها موثر است؟

به نظر من دیجیتال مارکتینگ در هر صنعتی جواب خواهد داد، بدون توجه به اینکه چه چیزی می فروشید یا چه خدماتی انجام می دهید. دیجیتال مارکتینگ یک شاهراه برای معرفی محصول یا خدمات شما به مشتریان هدف خواهد بود. البته توجه داشته باشید که استراتژی دیجیتال مارکتینگ شما باید باتوجه به مختصات فعالیت و کسب و کار شما تدوین و تبیین شود.

دیجیتال مارکتینگ

  • دیجیتال مارکتینگ برای مدل B2B

در این روش فعالیت شما بایستی به گونه ای طراحی شود که قلاب خود را برای شکار مخاطبینی بیاندازید که باید با مدیر یا تیم فروش شرکت شما تماس بگیرند. علاوه بر وبسایت بهتر است که فعالیت های خود را در شبکه تخصصی مانند لینکدین متمرکز کنید.

  • دیجیتال مارکتینگ برای مدل B2c

در این روش که تقریبا بیش ترین استفاده از آن صورت گرفته است، قلاب شما نقاط قیمتی محصول است و جذب مشتری هدف نهایی تیم استراتژی و بازاریابی شماست. سعی کنید یک مسیر سفر از لحظه ورود مخاطب تا مرحله خرید را برای او طراحی کنید.

انواع کسب و کارهایی که از دیجیتال مارکتینگ استفاده می کنند

  • فروشگاه های اینترنتی:

مشخصا این دسته از کسب و کارها با فروش محصولات خود به صورت اینترنتی به فعالیت و حیات خود ادامه می دهند. نمونه مشهور داخلی آن دیجیکالا است که با الهام از پلتفرم های بزرگی همچون آمازون مرزهای موفقیت در ایران را جابه جا کرد. همه کسب و کارهایی که چیزی برای فروش در بستر دیجیتال ارائه می کنند در این دسته قرار می گیرند.

  • تولیدکنندگان سرنخ:

بسیاری از کسب و کارها عملا محصولاتشان را به صورت مستقیم در فضای دیجیتال عرضه نمی کنند. بلکه با تولید مطالب و محتوای آموزشی در پی جذب مخاطب و ارائه راهکارهای کوچک در جهت رفع نیازهای اولیه وی می پردازد تا بتواند مخاطب را ترغیب به ثبت نام در دوره های آموزشی حضوری، مجازی یا ارائه سایر خدمات کند.

  • پلتفرم های دو سویه:

این دسته از کسب و کارها یا استارت آپ ها همانند یک واسطه ارتباط بین سرویس دهنده و سرویس گیرنده یا خریدار و مشتری را از کانال خود فراهم می کنند. مثل: اسنپ، دیوار، ایوند و …

  • کسب و کارهای SAAS:

چندسالی بیش تر از آغاز فعالیت این مدل از کسب و کارها نمی گذرد، این مدل مفهومی تکنولوژیک بر بستر یک فضای ابری است که فعالان آن به جای فروش کامل محصول یا خدمت و واگذاری دائم آن، حق استفاده آن را به صورت اجاره ای به شما واگذار می کنند. مثل ربات ها و سرویس های CRM


1245421516

چطوری دیجیتال مارکتینگ رو پیاده سازی کنیم؟

1- اهداف خود را مشخص کنید

زمانی که تصمیم نهایی برای آغاز فعالیت دیجیتال مارکتینگ گرفتید، تعریف و شناسایی اهدافتان بسیار مهم و حیاتی است. شما با توجه به اهداف خود می توانید استراتژی خود را تبیین کنید. به عنوان مثال: اگر هدف شما فروش یک محصول به خصوص است، بهتر از بعد از تولید محتوای جذاب بر روی سئوی سایت متمرکز شوید یا حتی می توانید از تبلیغات بنری یا کلیکی استفاده کنید.

2- مخاطبان هدف خود را شناسایی کنید.

یکی از مزیت های چشم گیر دیجیتال مارکتینگ داشتن فرصت هدف گیری مخاطب است. اگر تعریفی برای مخاطبین هدف خود نداشته باشید امکان استفاده از این فرصت را از دست خواهید داد. به عنوان یک مشاور توصیه میکنم باتوجه به شبکه یا کانالی که قصد ارتباط با مخاطب هدف را دارید محتوای خود را بسازید. به عنوان مثال: در اینستاگرام مخاطبین اغلب جوان هایی هستند که محتوای اکتیو و پر سر و صدا را می پسندند و برعکس آن در لینکدین باتوجه به فضای تخصصی، با مخاطبین سن و سال دار و پخته تری طرف هستید که نگته دقیق تری دارند.

3- سازمان نیرویی و تعیین بودجه

براساس هدف و استراتژی که به آن رسیده اید حالا نیاز به یک تیم محتوا از قبیل طراح سایت و اپلیکیشن، کارشناس سئو و تولید محتوا دارید که هرکدام از این بخش ها باتوجه به گستردگی کار می توانند شامل یک یا چند نفر باشند. با یک برنامه ریزی منطقی برای این بخش ها برنامه ریزی و تعیین بودجه کنید تا بتوانید فعالیتی مستمر در بازاریابی داشته باشید.

4- توجه به موبایل مارکتینگ

موبایل ها بیشترین ابزارهای دیجیتال در دسترس مردم جهان است. پس سعی کنید محتوای دیجیتال خود را به سمت موبایل ها ببرید، از طراح سایت خو بخواهید تا با دقت بیشتری محتوای سایت را برای صفحات موبایل بهینه کند. افرادی که با موبایل با برند شما در ارتباط هستند باید همان تجربه ای را داشته باشند که سایر افراد با کامپوتر یا لپتاب دارند.

منتظر بروز رسانی های جدید این مطلب باشید.

پیام بگذارید