در یک کلام، تولید محتوا یک شاه کلید است و بازاریابی محتوا در مورد اطلاعات است. به عبارت دیگر، بازاریابی یک کسبوکار یا برند از طریق به اشتراک گذاری اطلاعات آموزشی، سرگرمکننده و یا خردمندانه که در نهایت به خوانندگان کمک میکند تا زندگی خود را بهبود ببخشند. این ممکن است به شکل یک تغییر در رفتار شخصی باشد و یا همانطور که بیشتر بازاریابان امیدوارند، این میتواند به شکل یک تصمیم خرید باشد. بازاریابی محتوا نیز به عنوان یک رویکرد بازاریابی استراتژیک تعریف میشود که بر ایجاد و توزیع مطالب ارزشمند، مرتبط، سازگار جهت جذب و حفظ مخاطبان تعریفشده که در نهایت منجر به اقدام سودآور از سمت مشتری میشود.
هدف بازاریابی محتوا، جذب و حفظ مشتریان با ایجاد محتوای مرتبط و با ارزش با هدف تغییر یا افزایش رفتار مصرفکننده است. این یک فرآیند جاری است که به بهترین شکل در استراتژی کلی بازاریابی شما ادغام میشود و بر داشتن رسانه، نه اجاره آن تمرکز دارد.
در واقع, برخی از کسب و کارها به قدرت بازاریابی محتوایی شک دارند و متاسفانه تنها تعداد کمی از شرکتها آن را با مهارت و تخصص لازم برای تاثیر گذاری بیشتر اجرا میکنند. این راهنما نشان میدهد که چگونه با موفقیت، برند خود را تبلیغ کنید، مشتریان واجد شرایط را جذب و روابط مشتری را از طریق بازاریابی محتوایی تقویت کنید. با این حال، به طور خاص، بازاریابی محتوی به عمل به اشتراک گذاری دانش، مشاوره یا سرگرمی در یک فرمت قابل مصرف مخاطب اشاره دارد و میتواند شامل موارد زیر باشد:
- مقالات بلاگ
- ویدیو
- پادکست
- بازاریابی شبکههای اجتماعی
- ایمیل
- وبینار
- اینفوگرافیک
- موشن
روزنوشتها در زمینه بازاریابی محتوی پیشگام هستند. بلاگها در دنیای کسب وکار و همچنین جامعه رایج شدهاند. این به افراد اجازه میدهد که به اطلاعات کیفیت بالا دسترسی داشته باشند، شما به طور اجتناب ناپذیری به عنوان یک کارشناس بازدیدکنندگان را به وبلاگ خود هدایت میکنید و شاید بتوانید خوانندگان را به خریداران احتمالی تبدیل کنید.
کتاب دیجیتال، ویدیو و ایمیل
بلاگها دروازهای برای دیگر واسطههای بازاریابی محتوی هستند. در حالی که مقالات بلاگها معمولاً کوتاه هستند اما با اشتراک گذاری اطلاعات به تبدیل مشتریان عمل میکنند.
برای مثال ایبوکها اجازه میدهند تا اطلاعات زیادی در مورد برخی از جنبههای کسب وکار شما به اشتراک گذاشته شود. این موارد معمولاً در اغلب موارد در مورد بخشی از یک کسب وکار سوال میشود و برای توضیح دادن و راهنمایی خوانندگان در جهت درست به شما کمک میکند!
ویدئوها اغلب اوقات یک تعبیر خیلی خوب از سرعت هستند و بیشتر با مشتریان شما آشنا هستند. از آن لذت ببرید چون آنها تمایل دارند ویروسی عمل کنند و میتواند انواع ترافیک و توجه به برند شما را به ارمغان بیاورد.
اکثر آنچه از طریق ظهور بازاریابی محتوی انجام میشود به این امید انجام میشود که کسب و کارها بتوانند اطلاعات تماس را کسب کنند. در واقع آنها با دادن آدرس ایمیل شخصی شان به شما اجازه تماس با آنها را میدهند.
داشتن مشتریان ایمیل به برند شما اجازه میدهد تا محتوای بیشتری را به اشتراک بگذارید و مشتریان را راهنمایی کنید و در نهایت منجر به فروش آنها از طریق فعالیتهای مختلف ایمیل شود.
چرا بازاریابی محتوا ؟
اول باید چهار مرحله چرخه خرید معمولی را درک کنید:
- آگاهی
- تحقیقات
- مورد توجه
- خرید
تبلیغات و بازاریابی سنتی زمانی عالی است که به مرحله دوم میرسد، اما بعد از آن تمایل به دنبال کردن دارد. بازاریابی محتوا به دو مرحله اول فرآیند خرید با بالا بردن آگاهی از راهحلها و آموزش مصرف کنندگان در مورد محصولی که ممکن است قبلاً به آن توجه نکرده باشند، میپردازد. بازگشت سرمایه برای بازاریابی محتوی میتواند فوقالعاده باشد … این کار محتوای بیشتری برای بازاریابی شبکههای اجتماعی فراهم میکند و با ایجاد لینک های ورودی طبیعی، ایجاد محتوای خوب در وب سایت شما با کمک موتورهای جستجو یافت میشود، به تلاشهای SEO بستگی دارد.
فواید بازاریابی محتوا بر پایه بهینه سازی یا سئو
کارهای زیادی وجود دارند که شما میتوانید برای بهبود سئو انجام دهید، اما هیچ چیز به تاثیر بازاریابی محتوای وب سایت شما موثر نیست.
گوگل میخواهد بیشتر اطلاعات مرتبط با جستجوهای کاربران خود تطابق داشته باشند. اما اگر شما محتوای این اطلاعات را خلق نکرده اید، شانس این را ندارید که رتبهای پیدا کنید. زمانی که در محتوای نوشتاری خود از کلمات کلیدی ویژه استفاده میکنید در موتورهای جستجو رتبه میگیرید،. مطالب بیشتر برابر با کلمات کلیدی بیشتری است، به این معنی که شما فرصتهای بیشتری برای رتبه دهی در گوگل خواهید داشت.
به همین دلیل است که تحقیق در مورد کلید واژه برای بازاریابی محتوی موفق ضروری است.
وقتی دیگر وب سایتها به سایت شما لینک می دهند، گوگل شما را به عنوان یک مرجع معتبر میبیند و آن را در رتبهبندیها لحاظ میکند. در نهایت، گوگل وب سایتها و منابعی را که به طور مداوم به روز میشوند، مورد حمایت قرار میدهد. بنابراین، وقتی مطالب را به طور مرتب منتشر میکنید، وب سایت شما به احتمال زیاد رتبه بالایی خواهد داشت.
از طرف دیگر, اگر تولید محتوا را متوقف کنید, گوگل فرض خواهد کرد که وب سایت شما از رده خارج است، بنابراین از فرستادن افراد به محتوای متوسط و قدیمی اجتناب میکند. البته در این مورد استثناعاتی وجود دارد.
بازاریابی محتوا در روابط عمومی
اینترنت موانعی بر سر راه ورود شرکتها به مشتریان هدف خود داشته است. در گذشته، دیده شدن در تلویزیون مشکل و یا گران بود، حالا میتوانید یک ویدیو را در یوتیوب یا فیس بوک آپلود کنید و به میلیونها نفر دسترسی آزاد پیدا کنید. اگر تمام فواید دیگر بازاریابی محتوی شما را متقاعد کند که چرا کسب وکار شما باید از آن استفاده کند، شما ممکن است این واقعیت را در نظر بگیرید که بازاریابی محتوی برای ساختن یک برند در سال ۲021 و فراتر از آن ضروری است.
بدترین اشتباهات بازاریابی که میتوانید انجام دهید!
اثربخشی بازاریابی محتوی شما میتواند کسب وکار شما را به هم بزند و یا از بین ببرد. در اینجا بدترین اشتباهاات بازاریابی که میتوانید انجام دهید آورده شدهاست:
۱- آشنایی با حضار (خریدار Personas)
این یکی از بزرگترین اشتباهات در رابطه با بازاریابی محتوی نیست. با استفاده از زمان برای تحقیق و درک مخاطبین خود، چطور میتوانید بفهمید که کدام موضوعات مورد توجه آنها قرار میگیرند؟
با این حال، موضوعات در وبلاگ شما باید بر اساس اهداف شما تعریف شود. برای بسیاری از شرکتها، آنها بلاگ خود را به عنوان فرصتی برای آموزش و یک قیف فروش میبینند.
این سوالات را در مورد خوانندگان خود بپرسید:
- محدوده سنی آنها چیست؟
- عنوان شغل آنها چیست؟
- وضعیت مالی آنها چطور است؟
- سطح تحصیلات آنها؟
- سرگرمی آنها چیست؟
- نیاز آنها چیست؟
۲ . شکست در ارائه مطالب ضعیف
هدف اولیه بازاریابی محتوی، فراهم کردن اطلاعات با کیفیت و جذب خوانندگان بیشتر است. برای حفظ خوانندگان باید تولید محتوای شما مداوم و بی نقص باشد. اگر مدت زمان قابل توجهی از زمان انتشار آخرین پست شما گذشته است، مطمئن باشید که روز به روز از تعداد خوانندگان شما کسر خواهد شد. در حد توان خود مطلب بگذارید، معطل تولید مطالب خاص نشوید.
اگر در هفته یک پست میتوانید منتشر کنید هم عالی است.
۳ . ویرایش نشدن یا تدوین
یکی از اشتباهات رایج، عدم بازخوانی مطالب قبل از انتشار است. سعی کنید مطالب خود را یک بار از نظر ساختار و املا بررسی کنید تا باعث آزردگی مخاطب نشوید.
۴ . شکست برای عدم استفاده مجدد
اگر مدت زیادی است که شرکت شما در حال تولید محتواست، احتمالاً نزدیک یک تن مطالب را منتشر کردهاید که طیف وسیعی از موضوعات را پوشش میدهد. بهترین بخش در مورد تمام این محتوا این است که شما میتوانید آنها را بارها و بارها مورد استفاده قرار دهید.
چند ایده برای استفاده مجدد از محتوا:
- اگر یک مقاله دارید، آن را به مطالب وبلاگ خود اضافه کنید.
- یک نمایش ویدئویی یا اسلاید از نحوه تولید مقالات خود ایجاد کنید.
- مطالب صوتی و تصویری خود را در قالب یک متن پیاده سازی و منتشر کنید.
- ایجاد محتوای جدید بر اساس سرتیترهای مطالب منتشر شده.
- مطالب قدیمی و محبوب خود را با اعضای جدید مجددا به اشتراک بگذارید.
هیچکس نمیخواهد برای انتشار محتوای جدید یکچخه تکرار ایجاد کند، سعی کنید مقاله خود را در قالب یک بروشور یا کتابچه دیجیتال برای اعضاء خبرنامه یا به صورت فایل قابل دانلود در سایت خود قرار دهید. اجازه ندهید کار سخت شما محو شود، با بازپرداخت روی مقاله خود بر ارزش آن اضافه کنید.
۵. از دست دادن یک اقدام به عمل (Call To Action)
وقتی مساله بازاریابی محتوی مطرح میشود، بسیاری از بازاریابان فراموش میکنند (CTA) را به مکانهای مختلف در کانالهای بازاریابی خود اضافه کنند. راه بهتری برای راهنمایی مردم به بخشهای دیگر سایت وجود ندارد.
محل قرار گیری یک CTA را در نظر بگیرید:
- در وبلاگ خود
- در پیغامهای ایمیل تان
- در صفحه فیس بوک تان
- در هر صفحه وب سایت تان
- در ایبوک و وبینار
- در سخنرانیها
- امضای ایمیل تان