پرش لینک ها

بهینه سازی سایت یا سئو (SEO) چیست؟

یک سایت بدون بهینه سازی یا سئو (seo) همانند کسی است که در اعماق اقیانوس فریاد می‌زند و کسی صدای او را نمی‌شنود. با رعایت نکات کلیدی این مقاله که حاصل تجربیات شخصی ” امید فخار” است، محتوای وب سایت خود را به کاربرانی که به دنبال مطالب شما می‌گردنند برسانید. بعد از بررسی اولیه سئو سری هم به آخرین چک لیست سئوی سال ۲۰۱۹ و موارد کلیدی دیگر خواهیم زد. توجه داشته باشید یک این مقاله مرتبا بروز خواهد شد.

یک سایت بدون بهینه سازی یا سئو (seo) همانند کسی است که در اعماق اقیانوس فریاد می‌زند و کسی صدای او را نمی‌شنود. با رعایت نکات کلیدی این مقاله که حاصل تجربیات شخصی ” امید فخار” است، محتوای وب سایت خود را به کاربرانی که به دنبال مطالب شما می‌گردنند برسانید. بعد از بررسی اولیه سئو سری هم به آخرین چک لیست سئوی سال ۲۰۱۹ و موارد کلیدی دیگر خواهیم زد. توجه داشته باشید یک این مقاله مرتبا بروز خواهد شد.

کلمه SEO مخفف عبارت Search Engine Optimization گرفته شده و خود این عبارت یعنی؟

“بهینه سازی برای موتورهای جستجو”

بهینه سازی برای موتورهای جستجو شامل تکنیک‌ها و الگوریتم‌هایی است که اگر در ساختار محتوا و وب سایت تان به آن بی توجه باشید، بدون شک هیچ جایگاهی در موتورهای جستجو (بویژه گوگل) نخواهید داشت و در اعماق اقیانوسی از محتوا غرق خواهید شد.

چرا سئو مهم است؟

هرروز به تعداد افرادی که به دنبال جواب سوال‌های خود وارد سایت گوگل می‌شوند افزوده می‌شود. آمار رسمی گوگل حکایت از حدود ۳.۵ میلیارد سرچ روزانه دارد.

سئو یک مجموعه فرآیند مرتبط به یکدیگر است. به گوگل کمک می‌کند تا سایت شما را بررسی کند، زمینه فعالیت شما را شناسایی و بر اساس کلمات کلیدی مرتبط شما را همتراز با رقبا در صدر نتایج جستجو قرار دهد. سئو در حقیقت به شکل حیرت آوری ترافیک ورودی سایت شما را افزایش می‌دهد.

ایجاد محتوای کیفی برای موتورهای جستجو و مردم

به آخرین سوالی که وارد گوگل کردید فکر کنید. آیا شما یک پست بلاگ در صفحه نتایج موتور جستجو پیدا کردید که توجه شما را به خود جلب کرده‌است؟ محتوای صفحه مفید را پیدا کردید؟ آیا این صفحه یک گام بعدی برای ادامه یادگیری و تعامل با برند شما ارائه می‌کند؟

اگر شما پاسخ “بله” را به همه این سوالات پاسخ دادید، نویسنده که این قطعه را نوشته بود کار خود را بسیار خوب انجام داده و آن‌ها یک قطعه محتوی را خلق کردند که هدف شما را تحقق بخشیده. در سال ۲۰۱۹، این همان چیزی است که موتورهای جستجو مانند گوگل به دنبال نیت جستجوگر خود هستند.

شما می‌توانید با ایجاد تجربه‌ای برای بازدیدکنندگان وب سایت شروع کنید. بله، شما می‌خواهید به بازدیدکنندگان اطلاع دهید، اما انجام این کار به تنهایی کافی نیست. برای اینکه واقعاً به آن‌ها کمک کنید باید تجربه‌ای معنی‌دار داشته باشید.

زمانی که با ایجاد محتوای وبلاگ شروع به کار کردید، می‌خواهید خوانندگان به راحتی درک کنند که شما سعی دارید به آن‌ها بگویید اگر محتوای شما بیش از حد پیچیده باشد، پس احتمال آن وجود دارد که خوانندگان آن را رها کرده و به جای دیگری بروند. هزاران پست بلاگ در هر دقیقه منتشر می‌شوند، پس درست است که بگوییم شما تنها منبع موجود در آنجا نیستید که برای جلب توجه رقابت می‌کنند.

شما می‌توانید به دو روش در فضای وب تولید محتوا کنید:

  • برای موتورهای جستجو بنویسید!

در این روش با تولید محتوا و متن‌های بی معنی و صرفا تزریق کلمات کلیدی بی خاصیت در متن و خرید یا به کارگیری لینک‌های بدون کاربرد و فریب کاربران برای کلیک روی سایت شما فعالیت کنید.

  • برای رضایت کاربران بنویسید!

اگرچه ممکن است همیشه رضایت کاربر موجب افزایش رتبه شما در موتورهای جستجو نشود اما با بروز رسانی الگوریتم‌های گوگل این مشکل به حداقل رسیده و کافیست با رعایت چک لیست های سئو علاوه بر رعایت محتوای دستِ اول رتبه خود را بهبود بخشید.

با توجه به بهبود کیفیت نتایج موتورهای جستجو و بروزرسانی الگوریتم‌های آنها، بهتر است بخشی از وقت و سرمایه خود را برای سئو صرف کنید. البته به شرطی که فلسفه واقعی سئو را به کار بگیرید.

کسب و کاری که می‌خواهد در موتورهای جستجو وضعیت بهتری داشته باشد باید نکات بسیاری رو رعایت کند، کلیات مهم کار شامل این چند نکته خواهد بود:

  • تولید دائمی محتوای اصیل و بدون کپی کاری از سایر منابع موجود در اینترنت
  • بروزرسانی همیشگی محتواهای قدیمی خود بر اساس تغییرات و نیازهای جدید کاربران
  • قانع کردن کاربر از سپری کردن زمان بیشتر در وب سایت شما (تولید محتوای جذاب، کاربردی و رعایت نکات بصری)
  • ایجاد حس رضایت در کاربران و تعامل آن‌ها از طریق درج نظرات در همان صفحه مذکور

و اما مباحث فنی، لیست زیر را می‌توان بروز‌ترین چک لیست سئو در سال ۲۰۱۹ دانست. در این مطلب از تجربیات شخصی و اساتید معتبر کشور گرفته تا منابع معتبر خارجی جمع آوری شده، پس با خیال راحت از آن استفاده کنید.

اصلاح آدرس (URL) تمام صفحات سایت

هرچه قدر آدرس صفحات شما کوتاهتر، خواناتر و مرتبط‌تر با محتوای شما باشد تائیر بهتری روی سئوی شما خواهد داشت. آدرس و عنوان مطلب شما بخش مهمی از شروع فرایند شماست که در آینده آن را مورد بررسی قرار خواهم داد. نشانی اینترنتی نباید دقیقاً با عنوان بلاگ مطابقت داشته باشد. در عوض، بهترین روش را برای کوتاه کردن نشانی اینترنتی بدون از دست دادن متن در مورد آنچه که صفحه در مورد آن است، انجام دهید. برای مثال، توجه کنید که چگونه URL این پست وبلاگ کوتاه‌تر از عنوان است.

این یک نکته مثبت است: اعداد را در نشانی اینترنتی خود مانند سال یا پله ذکر نکنید. به این ترتیب، اگر محتوای آینده را به روز رسانی کنید، لازم نیست نشانی اینترنتی را به روزرسانی کنید. به روز رسانی آدرس اینترنتی یک گرایش ۳۰۱ ایجاد می‌کند. یک مسیر ۳۰۱، یک مسیر دائمی از یک URL به آدرس دیگر است. به روز رسانیها‌ برای تصدی نشانی‌های اینترنتی به SEO صدمه می‌زند، و شما این را نمی‌خواهید.

تحقیق مفصل در مورد کلمات کلیدی (Keyword Research)

تحقیق در مورد کلمات کلیدی به این معناست که بدانیم کاربران هدف، در اینترنت به دنبال چه چیزهایی هستند. شما با دانستن این موضوع می‌توانید محتوای خود را تولید یا آن را بهبود بخشید تا وضعیت بهینه سازی خود را بهتر کنید. فراموش نکنید که این تکنیک صرفا هدایت آن دسته از مخاطبانی است که به دنبال خدمات یا محتوای شما می‌گردند. پس به دنبال سو استفاده از این روش نباشید.

هر زمان که محتوا را ایجاد می‌کنید، اولویت شما باید این باشد که مخاطبین خود را آموزش دهید و الهام‌بخش مخاطبین خود باشید، نه اینکه چند بار می‌توانید یک کلیدواژه خاص را در این صفحه وارد کنید. به جای اینکه کلمات را بارها و بارها بنویسید. قاعده خوب این است که بر یک کلمه کلیدی در هر پست بلاگ متمرکز شوید. کلمه کلیدی یک کلمه جستجوی هدفمند است که حاوی سه یا چند کلمه است. اغلب شامل یک عبارت سر است که عبارت جستجوی عمومی، یک یا دو کلمه است. اصطلاحاتی که انتخاب می‌کنید باید با موضوعاتی که می‌خواهید کسب ‌وکار و وب سایت شما برای آن‌ها شناخته شود همسو باشد.

اغلب کلمات کلیدی مبتنی بر سوال روی اهداف ویژه مخاطبین خود متمرکز هستند. بازدید کنندگانی که از وب سایت بازدید می‌کنند بیشتر احتمال دارد کل پست را بخوانند و سپس اطلاعات بیشتری از شما دریافت کنند. به عبارت دیگر, شما نوع مناسب ترافیک را به وب سایت خود جذب خواهید کرد. اگر ایده ایده پردازی دوباره برای نوشتن در مورد آن داشته باشید، شانس خوبی برای ایجاد یک لیست طولانی از ایده‌ها برای موضوعاتی که می‌توانید ایجاد کنید.این کار به ایجاد یک استراتژی وبلاگ نویسی طولانی‌تر کمک می‌کند و فهرستی از موضوعاتی را ایجاد می‌کند که از تبدیل خاص پشتیبانی می‌کنند. به عنوان مثال: اگر کتاب الکترونیکی یا راهنمایی دارید که می‌خواهید ایجاد و تبلیغ کنید.آنگاه لیستی از ایده‌های وبلاگ ایجاد کنید که از محتوای این راهنما پشتیبانی می‌کنند. به این ترتیب اگر فردی پست وبلاگ شما را پیدا کند و محتوای مفید را پیدا کند این امر شانس آن‌ها را افزایش می‌دهد.

اصلاح عنوان مطلب

انتخاب یک عنوان مختصر و جذاب برای مطلب شما یک شاه کلید برای جذب مخاطب و یک هنر ذاتی برای تعداد اندکی از نویسندگان حرفه‌ای است. سعی کنید همیشه مطالعه کنید، دامنه واژگان خود را بالا ببرید و در صورت امکان از جملات سوالی برای عناوین خود استفاده کنید. هر چه عنوان شما با عناوین جستجوی کاربران مشابهت بیشتری داشته باشد، مطلب شما شانس دیده شدن خواهد داشت.

علاوه بر رعایت موارد فوق چند نکته فنی را هم مدنظر قرار دهید:

  • از کلمه کلیدی هدف خود در عنوان خود استفاده کنید.
  • تعداد کلمات به کار رفته در عنوان از ۵۰ کاراکتر کم‌تر باشد.
  • عنوان اصلی خود را برای خوانایی بیشتر موتورهای جستجو داخل تگ <H1> قرار دهید.
  • سایر زیر تیترهای محتوا را داخل تگ <H2> قرار دهید.
  • سعی کنید همیشه ساختار متنی شما شامل تیتر اصلی، تیترهای فرعی و زیر تیترهای فرعی <H3>,<H4> باشد.

توجه ویژه به متا یا Meta Description

منظور از متا دیسکریپشن همان توضیح خطی است که معمولا زیر عنوان و لینک آن در موتورهای جستجو دیده می‌شود. در سال‌های اخیر شاهد تغییر الگوریتم‌های زیادی در خصوص این قسمت بودیم به طوری که از سال۲۰۱۷ تاکنون سه مرتبه تعداد کاراکترهای قابل نمایش و موثر متا تغییر کرد.سعی کنید یک بار از کلمه کلیدی خود در این متن استفاده کنید و توضیحات این قسمت را طوری تنظیم کنید تا کاربر را ترغیب به کلیک کنید.

علاوه بر خوانا بودن، description باید شامل تغییر کلمه کلیدی شما باشد که شما در حال بهینه‌سازی این پست هستید. اما به خاطر داشته باشید که یک موتور جستجو ممکن است برای استفاده از meta به عنوان متن توصیفی در نتایج جستجو استفاده نکند. موتورهای جستجو به این شکل خنده‌دار هستند.

چگالی موثر کلمات

در ابتدای مطلب خود (صدکلمه اول) سعی کنید حداقل یک بار از کلمه کلیدی هدف استفاده کنید. در ادامه مطلب هم طوری کلمه کلیدی را توزیع کنید تا به مفهوم و خوانایی شما از نظر گوگل و کاربر آسیبی وارد نشود. الگوریتم معروف مرغ مگس خوار گوگل در همین خصوص فعال است و مرتبا با بروزرسانی‌های متعدد متونی را که معنای مشخصی ندارند و سعی در تقلب گوگل را دارند از نتایج جستجو حذف خواهد کرد.

لینک سازی داخلی

لینک سازی در بخش سئوی داخلی طبقه بندی می‌شود و خود به دو دسته تقسیم می‌شود!

  • لینک دهی به سایر نوشته‌های وب سایت خود

سعی کنید در هرمطلب ۲ تا ۴ لینک یه سایر بخش‌های سایت داشته باشید. این کار چند مزیت دارد:

ابتدا باعث صرف زمان بیشتر مخاطب در وب سایت خواهد شد. مخاطب را در یک مسیر مشخص قرار خواهید داد و با این کار به گوگل می‌گویید که کاربران سایت من را دوست دارند. پس این فرآیند به ظاهر ساده ترافیک سایت شما را افزایش خواهد داد.

  • لینک دادن به سایر وب سایت‌های معتبر

ابتدا یک نکته : لطفا خسیس نباشید! حتما می‌پرسید چه ربطی به موضوع دارد؟ الان برایتان توضیح خواهم داد. تفکر بسیاری از وبمسترها این است که با لینک دادن به سایت دیگر، امتیازی را به آن سایت انتقال خواهم داد. بله تا حدودی حرف شما درست است. البته تاحدودی!

این کار چند مزیت برای شما خواهد داشت:
بازهم موضوع محتوای خود را به گوگل می‌فهمانید! گوگل را متوجه می‌کنید که محتوای شما از مقاله لینک شده کامل‌تر است، همچنین ممکن است باعث یک تعامل با وب سایت مرجع یا رقیب خود انجام شود. همانطور که بازدیدکنندگان بیشتر و بیشتری را به وبلاگ خود جذب می‌کنید، افزایش ترافیک به معنی افزایش فرصت برای ایجاد یک رابطه، اعتماد به کسب اعتماد، و ایجاد مشتریان بیشتر و در نهایت مشتریان است.

در اینجا یک نکته مثبت وجود دارد: زمانی که به وب سایت‌های خارجی لینک می‌دهید, آن محتوا را در یک پنجره جدید باز کنید.

بهینه سازی تصاویر سایت

کاربران امروز با کاربران دهه هشتاد تفاوت اساسی دارند، شاید شما هم بیاد داشته باشید که برای لود یک صفحه چه عمری تلف می‌شد. اما امروز رقابت بر سر ثانیه هاست! اگر لود سایت شما بیشتر از ۱۰ ثانیه است، شما همین الان از رقایت حذف شده اید. نگران نباشید برای بهینه سازی کردن سرعت سایت چند مولفه مهم وجود دارد که حتما به آن خواهیم پرداخت.

اما الان باید درباره عکس‌های منتشر شده در مطالب تان باهم صحبت کنیم. حتما قبل از آپلود تصاویر روی هاست خود، حجم و سایز آن را کنترل کنید. سعی کنید با مشورت از یک متخصص سایز تصاویر قالب خود را بدست آورید و با استفاده از ابزارهای مختلف حجم، سایز و فرمت مناسب را انتخاب کنید. پس از آپلود روی سایت، برای تصاویر خود باید نام مناسب (با توجه به محتوا) انتخاب کنید.استفاده از تگ Alt باعث می‌شود زمانی که سایت شما عکس را لود نکرد متن شما جایگزین آن شود و گوگل متوجه ارتباط تصویر و متن شما شود. این قسمت به ظاهر ساده یکی از آیتم‌های نمره سئو شما خواهد شد.

سایت، برای تصاویر خود باید نام مناسب (با توجه به محتوا) انتخاب کنید.استفاده از تگ Alt باعث می‌شود زمانی که سایت شما عکس را لود نکرد متن شما جایگزین آن شود و گوگل متوجه ارتباط تصویر و متن شما شود. این قسمت به ظاهر ساده یکی از آیتم‌های نمره سئو شما خواهد شد. موتورهای جستجو به دنبال تصاویر می‌گردند. در عوض، آن‌ها به دنبال تصاویر با متن alt هستند، از آنجا که موتورهای جستجو، تصاویر را به روشی که انسان‌ها می‌توانند ببینند، می‌بینند، یک متن image’s alt به آن‌ها می‌گوید که تصویر چه چیزی است – که در نهایت به این تصاویر در بخش تصویر نتایج موتور جستجو کمک می‌کند. در نظر بگیرید که تصاویر خود را با تغییرات توصیفی مختلف از کلمات کلیدی خود بهینه کنید.

رسپانسیو بودن سایت با گوشی‌های موبایل یا تبلت

شاید به نوعی رعایت نکات این موضوع برای گوگل اولویت بیشتری داشته باشد. گوگل در سال ۲۰۱۶ رسما موضوع Mobile First index را مطرح کرد. این موضوع حکایت از اهمیت دستگاه‌های همراه هوشمند در جستجوهای گوگل دارد. چنانچه شما سایت رسپانسیو یا اصطلاحا واکنش پذیر با موبایل نداشته باشید، رتبه‌ی خود را از دست خواهید داد. فراموش نکنید! سئو یک کمپین تبلیغاتی یا کار کوتاه مدت با بودجه‌ای مشخص نیست. همچنان که صرفا مجموعه از اصول و تکنیک‌های فنی نخواهد بود. سئو یک نگرش ویژه به تولید محتوا در فضای آنلاین است.

اگر واقعاً می‌خواهید که کاربران خود را درگیر کنید و یک مکالمه مفید داشته باشید، در نظر بگیرید که یک گپ زنده یا یک مکالمه داشته باشید. یک برنامه کامپیوتری یک برنامه کامپیوتری است که به طور معمول با یک کاربر از طریق یک رابط زبان صحبت می‌کند.

زمانی که روی صفحه کلیک می‌کنید، متوجه خواهید شد که یک ویدئوی یوتیوب وجود دارد که در بالای آن ۴ دقیقه و ۱۳ ثانیه طول می‌کشد. در اغلب موارد، اکثر افرادی که از سایت شما بازدید می‌کنند – ۷۹ % به طور دقیق بازدید می‌کنند – به جای خواندن متن در صفحه، یک ویدئو را تماشا می‌کنند. به همین دلیل است که من یک ویدئو را در بالای این صفحه قرار دادم تا بازدیدکننده را ابتدا با محتوای ویدئو آشنا کنم. در صورتی که کنجکاو هستید، میانگین زمانی که یک بازدیدکننده در این صفحه خرج می‌کند پنج دقیقه است.

آخرین تاریخ بروزرسانی

شنبه 1402/02/09

پیام بگذارید