پرش لینک ها

مقدمات برندینگ پزشکی

پزشکان، متخصصین و همه ارائه دهندگان خدمات بهداشتی و کارآفرینان حوزه سلامت ممکن است هنوز تصور کنند که برندسازی و بازاریابی نوین متعلق به تولیدی ها و کسب و کارهای بزرگ است و تاثیری بر درآمد آن ها نخواهد داشت. همین ابتدا با قطعیت می گویم که این تفکر یک اشتباه مهلک برای آینده کاری شماست. در دنیای امروز ما، همانطور که یک رشته از همه معادلات سیاسی، اقتصادی، منطقه ای به دنیای مجازی و فعالیت چشمگیر مردم جهان در آن گره خورده است، دنیای تجارت نیز تاحدود زیادی سرنوشت خود را به دنیای پرتلاطم هشتگ ها و پلتفرم های اجتماعی سپرده است.

یک برند پزشکی قدرتمند می تواند گامی بلند برای طی کردن مسیر طولانی در زمانی کوتاهتر را رقم زند و یک تریبون قوی در جهت جذب سریعتر بیماران (مشتری) و ارتقاء جایگاه در جامعه اجتماعی را در پی خواهد داشت. امروزه همین تفکر درمیان بسیاری از مردم چنان جافتاده که قبل از انتخاب یک پزشک برای درمان خود، اول سَری به اینستاگرام (به عنوان یک شبکه اجتماعی گسترده و در دسترس تر) می زنند و پس از آن در گوگل به جستجو می پردازند تا پزشکی را انتخاب کنند که مورد توجه کاربران بیشتری است.

پنج نکته کلیدی در برندسازی پزشکی

فرآیند ساخت برند چه بخواهید و چه نخواهید برای شما اتفاق می افتد و این موضوع همیشه نتیجه ای به دنبال دارد که میتواند به نفع یا به ضررتان باشد. اگر به دنبال خَلق و مدیریت برند شخصی خودتان نباشید این اتفاق توسط بیماران یا مشتری هایتان انجام می شود و ممکن است آسیب جدی برای شما به دنبال داشته باشد.

می دانید پرسونای مخاطب چیست؟

پرسونای مخاطب یک اصطلاح مصطلح در بین متخصصین حوزه تبلیغات است که اگر ساده تر بخواهم معنی آن را بیان کنم به معنی شناخت مخاطبین است و برای همه کسب و کارهای کوچک تا بزرگ اولین قدم برای ورود جدی به دنیای برندیگ است. وقتی فشار اقتصادی و رشد همکارانتان را مشاهده می کنید، اولین فکر شاید هزینه کردن برای تبلیغات به عنوان آخرین شانس برای بهبود اوضاع باشد. اما شما هنوز نمی دانید که مشتریانتان چه کسانی هستند، به چه چیزهایی نیاز دارند و حتی به دنبال چه چیزی می گردند.

بیزینس های حرفه ای برای شناخت مخاطبان و جلب توجه آن ها از طراحی پرسونا کارشان را آغاز می کنند تا بدانند مشتری هایشان چگونه فکر می کنند، به دنبال چه چیزی هستند و چه واکنش هایی را نسبت به مسائل مختلف دارند. بزودی به صورت ویژه مقاله ای در این زمینه خواهم نوشت.

مزایای یک برندسازی قوی پزشکی

  • قرار گرفتن نام (برند) و تخصصتان در ذهن مخاطب

پس از طی جلسات مشاوره و آغاز پروژه برندسازی، مخاطبینی دارید که باوجود عدم مراجعه جهت درمان یا مشاوره، شما را به عنوان یکی از گزینه ها به دوستان و خویشاوندان خود معرفی می کنند. علت این موضوع حضور شما در فضای اجتماعی و در معرض دید بودن برند و محتوای شماست. شما حالا مخاطب خود را می شناسید و می دانید دنبال چیست!

  • تمایز از رقبا:

ارتقاء جایگاه و ارزش خدمات شما در مقایسه با رقبایتان به شدت محسوس است و تعداد ویزیت های بیماران یا نوبت جراحی ها در قیاس با ماه های قبل خود گواه این موضوع خواهد بود. امروز وقتی همکاران یا بیماران به نام شما می رسند مکثی خواهند کرد و برند شمارا به خاطر می آورند.

  • جذب فرصت های بیشتر:

همه بیمارستان ها، کلینیک ها و مراکز ارائه دهنده خدمات سلامت در سراسر دنیا خواهان همکاری با پزشکان معتبر و پرآوازه ای هستند که در کنار تخصص از سرمایه اجتماعی نیز بهره مند باشند. مطمئن باشید قدم های که امروز در راه برندینگ بر می دارید درهای بزرگی را در آینده نزدیک به روی شما باز خواهد کرد. مهم این است که به کم قانع نباشید و در پی حداکثر ظرفیت خود باشید.

معایب عدم برندینگ پزشکی

نداشتن برندسازی یا برندسازی ضعیف و غیراصولی هرروز شمارا عقب تر و در بین رقبا به تدریج ناپدید خواهد کرد. حتما موارد زیادی را از شاگردانی سراغ دارید که در کمتر از یک دهه از فعالیت اساتید هم رشته خود را از فضای رقابت بیرون کرده اند. کافی است این موارد را ریشه یابی کنید و علت پیشرفت و پسرفت همکاران را دقیقا بررسی کنید.

اگر یک مجموعه درمانی مثل بیمارستان یا کلینیک را مدیریت می کنید بیش از پیش تحت فشارهای اقتصادی ناشی از ندیده گرفتن توسط مشتریان خود خواهید بود و هرآنچه که کاشته بودید پنبه خواهد شد. به این خاطر که یکی از مزیت های آشکار برندسازی، وفاداری مشتریان است و این مطلب چکیده ای از مزایا و معایب برندسازی است.

مراحل برندینگ پزشکی یا به اصطلاح Medical Branding

  • در اولین قدم پس از آشنایی من با شما و حوزه تخصصی تان، به بررسی آنچه تاکنون برای خود یا در ذهن مخاطب ایجاد کرده اید خواهم پرداخت و در جلسات تخصصی کلیه نقاط ضعف و قوتتان را که می توان بر روی آن سرمایه گذاری کرد پیدا می کنم تا بتوان بر اساس آن یک استراتژی قوی و نقشه راه ایده آلی را ترسیم کرد.
  • مرحله دوم موضوع تحقیق و توسعه است، این مهم است که اطمینان حاصل کنیم مسیر درستی را در پیش گرفته ایم. متاسفانه طبق تجربه من اولین موردی که پزشکان یا مجموعه های درمانی به جهت پس انداز بودجه شان از آن بی اعتنا عبور می کنند تحقیق و توسعه است. همچنین در این مرحله طراحی پرسونای مخاطب، تحلیل SWOT، ایده پردازی، بررسی عملکرد سازمان نیرویی فعلی و بررسی کلاس آموزش جهت افزایش بهره وری انجام خواهد شد.
  • مرحله سوم جایی که پس از آگاهی کامل از خود و اهداف و همچنین داشتن دورنمایی از نقشه راه می بایست هویت بصری برند را از نو طراحی کرد یا داشته های فعلی را در صورت داشتن استاندارهای مورد تائید توسعه داد. هویت بصری برند شما همان جلوه ظاهری فعالیت شما مثل: لوگو، رنگ آمیزی و دکوراسیون مطب، کلینیک یا بخش هایی از بیمارستان، لباس فرم کارکنان، سِت های اداری، طراحی سایت، طراحی قالب شبکه های اجتماعی و تولید محتوای تخصصی برای شما خواهد بود.
  • مرحله چهارم تولید محتوا و آغاز بازاریابی آنلاین در دوشاخه بازاریابی دیجیتال ( Digital Marketing) و بازاریابی محتوا (Content Marketing) خواهد بود که در آینده بیشتر به آن خواهم پرداخت.
  • در گام پنجم و ششم نیز انواع روش های تبلیغات مجازی، محیطی و درنهایت هم سنجش بازخورد مخاطبین را در قالب گزارش های ماهانه دریافت خواهید کرد و روز به روز مراحل رشد برند خود را شاهد خواهید بود.

در بخش بعدی سعی خواهم کرد تا شما را بیشتر با حوزه مدیکال مارکتینگ آشنا کنم و امیدوارم بتوانم قدمی برای موفقیتتان در آینده ای نزدیک بردارم. اگر ایده یا سوالی درباره این مطلب دارید خوشحال میشوم از طریق لینک های ارتباطی باهم درتماس باشیم.

ورود به دنیای دیجیتال مارکتینگ

از نظر من، اصطلاح دیجیتال مارکتینگ چیزی جز یک چتر بر سر همه تکنیک ها و ابزارهای دیجیتالی که می شناسیم نیست. کمی مفصل تر می شود گفت که دیجیتال مارکتینگ شامل مجموعه ای از همه ابزارها و فعالیت هایی است که برای بازاریابی محصولات در فضای دیجیتال (اینترنت، وب، موبایل، شبکه های اجتماعی یا سایر ابزارهایی که هنوز بوجو نیامده اند) مورد استفاده قرار می گیرند.

آخرین تاریخ بروزرسانی چهارشنبه 1402/02/13

پیام بگذارید