فرآیند ساخت برند چه بخواهید و چه نخواهید برای شما اتفاق می افتد و این موضوع همیشه نتیجه ای به دنبال دارد که میتواند به نفع یا به ضررتان باشد. اگر به دنبال خَلق و مدیریت برند شخصی خودتان نباشید این اتفاق توسط بیماران یا مشتری هایتان انجام می شود و ممکن است آسیب جدی برای شما به دنبال داشته باشد.
برندسازی پزشکی ( برندینگ پزشکی با مدیکال برندینگ)
قبلا به صورت مفصل بحث اهمیت برندسازی پزشکی را برایتان شرح دادم و تاکید کردم که پزشکان و مدیران مجموعه های درمانی مثل بیمارستان ها و کلینیک ها از ابتدا می بایست چه اقداماتی را دنبال کنند تا برای همیشه در ذهن مخاطبین خود باقی بمانند. برای مشاهده این مطلب کافی است روی دکمه زیر کلیک کنید:
مقدمات برندینگ پزشکی
پزشکان، متخصصین و همه ارائه دهندگان خدمات بهداشتی و کارآفرینان حوزه سلامت ممکن است هنوز تصور کنند که برندسازی و بازاریابی نوین متعلق به تولیدی ها و کسب و کارهای بزرگ است و تاثیری بر درآمد آن ها نخواهد داشت. همین ابتدا با قطعیت می گویم که این تفکر یک اشتباه مهلک برای آینده کاری شماست. در دنیای امروز ما، همانطور که یک رشته از همه معادلات سیاسی، اقتصادی، منطقه ای به دنیای مجازی و فعالیت چشمگیر مردم جهان در آن گره خورده است، دنیای تجارت نیز تاحدود زیادی سرنوشت خود را به دنیای پرتلاطم هشتگ ها و پلتفرم های اجتماعی سپرده است.
1- فرآیند برندسازی برند کمی زمان بر است:
برندسازی در هر حوزه ای به خصوص در حیطه سلامت (مدیکال برندینگ) فرآیندی زمان بر است. هرگونه عجله یا استفاده از روش های غیر طبیعی می تواند هرآنچه رشته اید پنبه کند. به طور میانگین و به نظر من فرآیند ساخت یک برند قوی برای پزشک یا سایر مجموعه های ارائه هنده خدمات سلامت بین 2 تا 5سال زمان می برد. برندسازی را مثل ساخت یک برج بلند مرتبه در نظر بگیرید که قبل از برپایی ستون ها و طبقات نیاز به یک زیرسازی و فونداسیون تخصصی نیازمند است. پس به هیچ عنوان گول مشاورهایی که فقط بَلدند حرف های امیدوار کننده بزنند و کار بی کیفیت و سریع تحویل شما می دهند را نخورید. این را هم به یاد داشته باشید که مرمت و توسعه برندسازی قبلی زمانبرتر از ایجاد یک برند جدید است.
2- تعامل مناسب با مخاطبین خود داشته باشید:
یک تفاوت کلیدی میان برندسازی پزشکی و سایر برندسازی های تجاری وجود دارد و آن نوع نیاز مخاطبین به شماست، شما اغلب مراجعین حضوری یا مخاطبین غیر حضوری را پذیرا هستید که بنا به ضرورت جانی توام با استرس است که باید برند شما از هر لحاظ پاسخگوی شما باشد. در برندینگ پزشکی شما بر لبه تیغ حرکت می کنید، اولین اشتباه خود یا پرسنل آخرین آن خواهد بود و ممکن است چنان موجی بر علیه شما ایجاد شود که برای خنثی سازی آن ناگذیر به پرداخت هزینه ی مادی و معنوی زیادی شوید.
3- برند نیازمند یک تعهد و آرامش کامل است:
هیچ معجزه ای برای موفقیت برندتان در کار نیست. همه برندهای مطرح بین المللی با مداومت، پایداری، توسعه تدریجی و تعهد به استراتژی مشاوران ارشد خود اجازه پرورش و رشد شخصیت برند را فراهم می سازند. مجددا بر این نکته تاکید میکنم که افراد در مسائل مرتبط با سلامتی و احترام خود و نزد یکانشان بسیار سخت گیر و حساس هستند و باتوجه به فرهنگ و آستانه تحمل مردم ایران شما باید ضریب اهمیت این موضوع را چند برابر حد معمول در کسب و کارتان لحاظ کنید.
نسبت به هر آنچه به مخاطبین و بیماران خود وعده می دهید، متعهد باشید. درست است که به نوعی یکی از اهداف نهایی هر استراتژی کسب و کار رسیدن به درآمد است، اما به مشتریانتان به چشم یک کالای یک بار مصرف نگاه نکنید! حتما مکرر شنیده اید هزینه جذب یک مشتری جدید بسیار بیشتر از هزینه برای حفظ مشتری فعلی است. آموزش پرسنل اجرایی خود را در اولویت بگذارید تا هویت برندتان به چالش کشیده نشود.
4- از برند خود مثل یک قلعه جنگی دفاع کنید:
در ابتدای مطلب درباره اینکه چه بخواهید یا نخواهید برایتان برندی ایجاد خواهد شد صحبت کردم. فرض کنید که در دنیای تجارت امروز به میان حریفانی قدم میگذارید که میتوانند با یک کامنت یا مطلب فِیک چنان ضربه ای به شما بزنند که از ادامه فعالیت چشم پوشی کنید. قلعه برند شما دروازه های متعددی دارد که باید برای همه آنها تدبیر کنید، متاسفانه امروزه برخی از واسطه ها یا شرکت های غیرقانونی ارائه دهنده خدمات سلامت با استخدام کاربران در فضای مجازی به تخریب پزشکان و مراکز درمانی می پردازند تا به این وسیله از منافع خود و گروه های وابسته به خود حمایت کنند و مشتریان بیشتری جذب کنند. این اتفاق اغلب برای پزشکان و مراکزی درمانی خواهد افتاد که حتی یک صفحه رسمی و مطابق اصول استاندارد به عنوان تریبون رسانه ای ندارند و گاها حتی از موج تخریب بر علیه خود مطلع نمی شوند و سرانجام در گرداب شایعات غرق خواهند شد.
5- همواره در طول مسیر، کنار یک مربی یا مشاور ارشد برند باشید:
همانطور که یک فرد غیر مرتبط با حوزه پزشکی نمی تواند اظهار نظر صحیحی در خصوص یک بیماری ارائه کند، یک پزشک یا صرفا مدیر مجموعه هم نمی تواند برندسازی و تبلیغات را فرآیند ساده ای مثل داشتن چند عکس و فیلم در فضای مجازی تصور کند. با مشاوره اشتباه پیش دوستان و اقوام خود به پیکره و سرنوشت حرفه ای خود تیر خلاص شلیک نکنید. فلسفه ای پشت ساخت صفحه اینستاگرام یا وب سایت شما قرار دارد که از توان منشی مطب یا اقوام درجه یک شما خارج است.
هدفتان از برندسازی را همین الان مشخص کنید، صرفا می خواهید یک برج مسکونی با برند مسکن مهر بسازید یا یک برج مسکونی با معماری یک مهندس معروف و متریال عالی؟ اگر برای آینده خود تصمیم شفافی گرفتید خوشحال می شوم شما را در ادامه این مسیر طولانی یاری کنم.
آخرین تاریخ بروزرسانی
یکشنبه 1402/02/10