پرش لینک ها

نوشتن داستان، روشی برای برندسازی شخصی پزشکان

هدف ما از ساخت یک برند قوی شخصی برای پزشکان، ایجاد یک حس قوی بین مخاطبین (بیماران) و پزشک است که به محض شنیدن نام پزشک یا ملاقات وی، مفهومی که ما در ذهن داریم برای مخاطب تداعی و یک حس عاطفی توام با اعتماد برای بیمار ایجاد کنیم. اما این کار چه راه و روش های دارد و باید به چه نکاتی توجه کنیم؟

برندسازی شخصی یا پرسونال برندینگ پزشکان

همانطور که قبلا نیز اشاره کردم، برندسازی پزشکی یک فرآیند تدریجی و برنامه ریزی شده به همراه جاذبه های بصری و حسی پیرامون پزشک می باشد که باعث تمایز پزشک بین رقبا یا همکاران و جذب درآمد بیشتر در این حوزه خاص به همراه دارد. برندسازی پزشکی می تواند شامل یک پزشک، دندانپزشک، روانشناس، متخصص یا فردی از مجموعه پیراپزشکی مانند یک فیزیوتراپیست، گفتار درمان یا حتی مجموعه های درمانی مانند یک مطب، کلینیک، بیمارستان یا آزمایشگاه یا سایر مجموعه ها باشد.

در این مطلب سعی می کنم بیشتر بر روی برندسازی شخصی یک پزشک صحبت کنم و می خواهم برایتان ترسیم کنم که چگونه باتوجه به ویژگی های شخصی و حواشی خود بتوانید یک حس به خصوص را برای مخاطبین ایجاد کنید و سالیان سال از مراجعین خود یک جامعه وفادار و همراه برای خود فراهم آورید.

doctors

سه نکته کاربردی در برندسازی شخص یک پزشک

1-درباره خودتان صحبت کنید:

با توجه به آموزه های فرهنگی جامعه از گذشته تاکنون، همیشه بزرگ تر های ما آموخته اند که نباید از خوبی های خود بگویی و این بقیه هستند که باید از ویژه گی های مثبت ما تعریف کنند. حتی بسیاری ضرب المثل هم در این باره آویزه گوش ما کرده اند. اما! به نظر من قدیمی ها به ما نیاموخته اند که تفاوت است میان خودستایی و درباره خود سخن گفتن. این یک ضعف بزرگ در نظام آموزش و پروش و در ادامه آن دانشگاه های ماست، همچنین یکی از تفاوت های ما و فرهنگ غربی!

به یاد دارم اولین سوالی که در کلاس های آموزش زبان انگلیسی توسط استاد از دانش آموزان میشد، بیان معرفی و شرح حال از خود بود! سوال به ظاهر ساده ای که همیشه دربیان پاسخ آن لکنت زبان می گرفتیم. بارها با پزشکان و اساتیدی مواجه شدم که در پاسخ به این سوال دچار سردرگمی می شوند. به نظر من بیان مناسبی از اینکه من کیستم، از کجا آمده ام و بهر چه آمده ام را باید در قالب یک پاراگراف بنویسید و با مخاطبینتان به اشتراک بگذارید.

2-داستان خود را بنویسید:

حالا که موتور حافظه تان با چاشنی احساسات درونی تان شعله ور شده سعی کنید زندگی تان را فصل بندی و بخش هایی را که برای انتقال آن به مخاطب جذاب است و شما را دچار هیجان کرده به رشته تحریر در بیاورید. فراموش نکنید که حتی زندگی دوقوهای همسان نیز با یکدیگر تفاوت های بنیادی دارد چه برسد به شما و سایر همکارنتان که کیلومترها با یکدیگر تفاوت فرهنگی و شخصیتی دارید.

  • از کلیشه ها دوری کنید.
  • تا حد امکان از لحن صمیمی و تاثیرگذار در نوشته ها استفاده کنید.
  •  سابقه تحصیلات آکادمیک، دوره ها و سوابق کاری را در حاشیه داستان بیان کنید.
  • قرار نیست خود و خدمات یا محصولاتتان را مستقیما تبلیغ یا ترغیب به خرید کنید.
  • سعی کنید مطالبتان داستان داشته باشد و مخاطب را هفته به هفته به دنبال شما بِکشاند.
  • خیلی عجله نکنید، قرار نیست یک شبه رمانی بنویسید و خود را دلزده از قدمی که برداشتید کند.
writing

3- خلق رابطه

اگر پیامی دارید یا می خواهید داستان خود را تعریف کنید، در ابتدا باید مخاطبی داشته باشید تا بتوانید از طریق آن ها روابط خود را گسترده و پیامتان را به گوش افراد بیشتری برسانید. پس، از شبکه های اجتماعی در کنار دنیای واقعی شروع کنید. تلگرام، اینستاگرام و حتی وبسایت خود را بسازید و در آن ها منتشر کنید. خیلی مهم است که باور کنید برای ایجاد روابط بیشتر و جذب مخابین واقعی باید بخشی از وجود خود را آشکار کنید، این همان چیزی است که با داستان سرایی و به اشتراک گذاشتن عکس ها و ویدیوهای شخصی تان انجام می دهید.

5نکته مهم در خصوص داستان سرایی برندسازی شخصی پزشکان

1-احتیاط کنید!

نوشته، عکس یا ویدیویی منتشر نکنید که بعدا باعث شرمندگی، عذرخواهی یا حذف آن شوید. این موضوع اثر بسیار منفی بر برندسازی شخصی شما می گذارد. در جلسات مشاوره یا بررسی سوابق برند پزشکان موارد متعددی دیده ام که باعث آسیب های جبران ناپذیری برای این دوستان شده و توصیه ام این بود که:

اگر توان کنترل هیجانات درونی خویش در برخورد با وقایع اجتماعی را ندارید یا اینکه قصد دارید در همه امور اظهار نظر داشته باشید، حتما یک صفحه خصوصی با مخاطبین دست چین شده یا حلقه دوستان نزدیک داشته باشید. شما نباید در یک تریبون اجتماعی اظهار نظرهای تند سیاسی، مذهبی یا اجتماعی داشته باشید. مگر اینکه با برنامه ریزی یا مقصود خاصی مثل دیده شدن یا موج سواری اجتماعی به این کار اقدام کنید، که بازهم ممکن است عواقب جبران ناپذیری برای شما در پی داشته باشد.

2- قرار نیست همه چیز را منتشر کنید!

یاد خاطره ای افتادم که بد نیست با شما به اشتراک بگذارم، چند سال قبل به عنوان مشاور یک پزشک متخصص با وی همکاری می کردم. ایشان در ابتدا هیچ میلی به حضور در شبکه های اجتماعی و به طور کلی دنیای دیجیتال نداشتند، بعد از مدتی همکاری و باتوجه به مزایای ساخت برند شخصی، تولید محتوا و پروژه برندینگ آغاز شد. ایشان میل عجیبی به قرار گرفتن در مقابل دوربین و صحبت هایی خارج از متن پیدا کرده اند و کم کم خود را متخصصی صاحب ایده و خلاق در این حوزه یافتند که از نوشیدن قهوه گرفته تا ریزترین مسائل و حواشی خانوادگی و فکری خود را بیش از حد آشکار کرد. در نتیجه بعد از یک سال هرعنوانی را می توان برای ایشان متصور بود اِلا یک پزشک!

قبل از به اشتراک گذاری بخشی از زندگی شخصی روزانه خود همه جوانب را بسنجید. اگر دوست ندارید بخش خاصی را منتشر کنید، اصلا مجبور به این کار نیستید. هدف از انتشار این دست مطالب، انتقال یک حس و حال خوب به مخاطبانی است که حالا بخشی از زندگی شما هست.

3-روی خودتان سرمایه گذاری کنید.

بخش مهمی از محبوب شدن شما به تخصص و موفقیت شما در قبال معالجه بیمارانتان باز می گردد. خود را مکلف به آگاه بودن از آخرین اخبار و مقالات حوزه تخصصی و شرکت در سمینارها و دوره های پزشکی کنید. شما می توانید از طریق به اشتراک گذاشتن همین موارد نیز کمک به گسترش حس اعتماد در مخاطبین خود شوید.

4- روی مخاطبین خود سرمایه گذاری کنید.

این یک رفتار کاملا متقابل است که اگر روی مخاطبین خود سرمایه گذاری کنید، آنها هم روی شما سرمایه گذاری خواهند کرد. حالا شاید این سوال را مطرح کنید که چطور ممکن است؟ جواب این سوال یک کلمه است، کافی است برای مخاطبین وقت بگذارید!

وقتی از شما سوال می کنند به دقت به آنها پاسخ دهید و کمکشان کنید تا آرامش خود را از جانب شما بگیرند. به سوال ها و نکاتی که در کامنت ها یا پیغام های خصوصی صفحات اجتماعی تان پاسخ دهید. چنانچه فرصت کافی برای این کار ندارید یک ادمین یا یکی از پرسنل خود را مامور به این کار کنید. این رفتار و توجه به همین نکته کوچک باعث می شود تا امخاطبینتان را به مبلغان شما تبدیل شوند.

5-در دید مخاطب باشید.

در دید بودن یا فعالیت مستمر در شبکه های اجتماعی نوعی سرمایه گذاری بر روی برند شخصی پزشکی خود است. این مسئله باعث می شود تا کم کم جزئی از زندگی مخاطبان باشید و خود به خود شما را دنبال کنند یا مطالبتان را برای بقیه افراد جامعه ارسال کنند.

پنج نکته کلیدی در برندسازی پزشکی

فرآیند ساخت برند چه بخواهید و چه نخواهید برای شما اتفاق می افتد و این موضوع همیشه نتیجه ای به دنبال دارد که میتواند به نفع یا به ضررتان باشد. اگر به دنبال خَلق و مدیریت برند شخصی خودتان نباشید این اتفاق توسط بیماران یا مشتری هایتان انجام می شود و ممکن است آسیب جدی برای شما به دنبال داشته باشد.

پیام بگذارید