پرش لینک ها

خلق استراتژی در بازاریابی دیجیتال

حتما چالش یا ایده ای در ذهن دارید که بدنبال این مطلب آمدید، احتمالا در خصوص ایده خود با مشاور یا راهنمایی صبحت کردید و آن شخص دانسته یا ندانسته از شما پرسیده، چه استراتژی دارید؟ شما هم احتمالا کم و بیش پاسخ هایی به این سوال داده اید و حالا این سوال تبدیل به یک چالش ذهنی جدی شده است. نگران نباشید قطعا دست خالی اینجا را ترک نخواهید کرد!

چند شرکت داخلی و خارجی معروف یا حتی کسب و کارهای دوستان و آشنایایتان در دو گروه موفق و غیر موفق را به یاد آورید. حتما مواردی را سراغ دارید که سرمایه و پشتوانه بیشتری داشته اما امروز صاحبان آن در بیزینس های دیگری مشغول اند. حالا سوال اصلی این است که چرا برخی از این شرکت ها موفق و برخی شکست خورده اند؟

امیدوارم دیگاهتان این نباشد که موفق ها شانس داشته اند و شکست خورده ها حمایت نشده اند! لطفا واژه شانس را همین حالا از فرهنگ لغات کسب و کاری خودتان حذف کنید و یقین داشته باشید که شرکت های موفق قبل از برداشتن هر قدم برنامه ای داشته اند، آنها خود را ملزم به استفاده و متعهد به اجرای دقیق ابزاری به نام استراتژی کرده اند.

تعریف استراتژی یا راهبرد چیست؟

برای واژه هایی مثل استراتژی در رشته مدیریت یا منابع مطالعاتی تخصصی حوزه کسب و کار به تعداد راه های رسیدن به خدا، معنی و تفسیر و بازی الفاظ مختلف وجود دارد. اما واقعیت این است که مدیران آکادمیک و تجربی بر اساس تجارب و مطالعه رفتار و تصمیمات سازمانی تعریف هایی را از استراتژی ارائه کرده اند:

اقتصاد دان

مایکل پورتر / Michael Porter

استراتژی یعنی اینکه کاری که دیگران انجام می دهند را با منابع کمتر انجام دهیم و کارهایی انجام دهیم که هیچ کس غیر از ما انجام نمی دهد.

مایکل پورتر
جک ولش
مدیر اسبق جنرال الکتریک

جک ولش / Jack Welch

استراتژی یعنی اینکه من تصمیم های شفاف و دقیق در مورد نحوه رقابت با دیگران بگیرم.

8 گام برای خلق استراتژی در بازاریابی دیجیتال

1- مشخص کردن اهداف

اولین اقدام، شناخت جزئیات دقیق و مشخص کردن اهداف برند یا کسب و کارتان است. باید بتوانید باتوجه به پتانسیل ها، خصوصیات و توانایی های خود اهداف کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت مکتوب و برای رسیدن به هرکدام از آن ها برنامه جامعی تبیین کنید. فراموش نکنید که شما در ابتدای راه هستید و بهتر است از یک مشاور و کارشناس این حوزه راهنمایی بگیرید.

2-  ترسیم آینده

به بیان ساده تر، ترسیم کنید که قرار است اقداماتتان شما را به کجا ببرد. باتوجه به اهداف مشخص شده در قدم اول به طور مثال برای خود ترسیم کنید که در دو سال آینده قرار است چه جایگاهی بین رقبا داشته باشید؟ نرخ جذب مشتریان کسب و کارتان چقدر است و کدام محصول یا خدمت را بیش از بقیه ارائه خواهید کرد. هر چه این برنامه ریزی دقیق تر باشد برنامه استراتژیک تری را خواهید نوشت.

3- مطالعه رقبا

خداروشکر در زمانه ای زندگی میکنیم که اینترنت با همه ابزارهای جانبی اش در اختیار ماست، اگر بدرستی از آن استفاده کنیم نیازی به آزمون و خطاهای فرصت سوز و وقت گیر نیست. با کمک یک کارشناس حوزه دیجیتال مارکتینگ رقبایتان را به دقت رصد کنید، روی نقاط ضعف و قوت آنها مطالعه کنید. یک نکته را فراموش نکنید، این مطالعات به نیت تقلید و کپی برداری از رقبا انجام نمی پذیرد. چراکه هر کسب و کار دارای برنامه های مختص به خود است.

4- سازمان نیرویی

هر کسب و کار برای رسیدن به اهداف خود نیاز به تیمی پرانرژی، خلاق و دارای روحیه منسجم و تیمی است تا بتواند برنامه های خود را پیش ببرد. پس از طی گام های قبلی نیاز دارید تا به صورت جدی وارد عرصه بازاریابی دیجیتال شوید. برنامه نویسان وب و اپلیکیشن، مدیر بازاریابی دیجیتال، کارشناس تولید محتوا و سئو حداقل های شما برای صف کشیدن در برابر رقبایی است که سال ها جلوتر از شما در بازار قرار دارند.

5- شناخت متدها و روش های دیجیتال مارکتینگ

پیشرفت و گسترش روزانه حوزه دیجیتال مارکتینگ به حدی است که اگر برای مدت کوتاهی در این زمینه تحقیق و بررسی صورت نگیرد، دانش شما دیگر به روز نخواهد بود. پس یکی از مواردی که روزانه توسط تیم دیجیتال مارکتینگ می بایست صورت گیرد بررسی روشهای جدید و تلفیق آن با تجارب گذشته و مشاوره با کارشناسان این حوزه خواهد بود تا خللی در سیستم بازاریابی شما صورت نگیرد.

6- تولید محتوا

همچنان محتوا پادشاه است و هربرند برای رسیدن به قله های دیجیتال مارکتینگ باید بتواند محتوای خود از جمله: مقالات، فایل های تصویری و ویدیویی خود را در وبسایت و شبکه های اجتماعی را ایجاد کند تا رتبه خود را در موتورهای جستجو بهبود و قلاب خود را در افکار مخاطبین درگیر کند. اهمیت تولید محتوا در هر کسب و کار باید به صورت ویژه پیگیری شود.

تولید محتوا چیست؟ چرا بازاریابی محتوا مهم است؟

برای اطلاعات بیشتر درباره تولید محتوا، خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد می کنم.

7- استمرار برنامه ریزی و فعالیت های روزانه

پس مشخص شدن استراتژی نهایی کسب و کارها، نظارت بر حسن اجرای آن به همراه برنامه ریزی در جهت استمرار آن باعث ایجاد موفقیت خواهد شد. از طرفی این فعالیت باعث شناسایی سریع نقاط ضعف استراتژی و اقدام به تغییرات است. همچنین نقاط قوت و وجه تمایز شما نسبت به رقبا را برای شما معلوم می کند تا بهتر و بیشتر در این زمینه گام بردارید.

8- توجه به نتایج و دست آوردها

در انتها بررسی نتایج بدست آمده در دوره های زمانی معین توسط ابزارهای دیجیتال و کارشناسان باتجربه، شمارا از شکست ها و پیروزی هایی آگاه می کند که حالا بهتر از قبل می توانید به منظور رسیدن به نتایج مطلوب تلاش های خود را متمرکز سازید.

به یاد داشته باشید تلاش های شما در بازاریابی مانند جنگی است که تا ابد ادامه دارد. پس پیروزی های شما نباید این تفکر غلط را به شما القا کند که همیشه یکه تاز میدانید، چراکه رقبای شما بیکار نمی نشینند و هرلحظه خود را کامل تر از قبل خواهند کرد. از طرفی هیچ گاه نباید با شکست های مقطعی از ادامه راه ناامید شوید، بلکه باید از این شکست ها به عنوان تجربه یاد کرد و با تکیه بر آن اقدامات موثر دیگری را انتخاب کنید.

تعریف استراتژی بازاریابی

هر فعالیتی اعم از آنلاین یا آفلاین که یک کسب و کار را کمک کند تا به اهداف فروش کوتاه مدت، میان مدت یا بلند مدت خود نزدیک شود در می توان بخشی از استراتژی بازاریابی دانست. در استراتژی بازاریابی بررسی دقیقی از بازار، جمعیت، روانشناسی مخاطب، اقتصاد مخاطب و محیط رقابتی حاکم بر بازار پرداخته می شود. علاوه بر موارد ذکر شده، مدیریت استراتژی کسب و کار بر عوامل داخلی کسب و کار شما نیز احاطه خواهد داشت و برای رسیدن به موفقیت یک نقشه کارآمد برای افراد در سازمان نیرویی ترسیم خواهد کرد.

<p> من یک بلاک متن هستم، روی دکمه ویرایش کلیک کنید تا این متن را تغییر دهید.لورم ایپسوم متن ساختگی با تولید سادگی نامفهوم از صنعت چاپ و با استفاده از طراحان گرافیک است .

بهترین استراتژی برای بازاریابی کسب و کارهای آنلاین

برای رسیدن به یک پاسخ منطقی باید شناخت دقیقی از محصولات یا خدمات خود داشته باشید، حالا از خود دو سوال مهم بپرسید:

1-درحال حاظر کدام محصول یا خدمات شما بیشترین سود را برای کسب و کار شما دارد؟

2-کدام عامل بیشترین کمک را برای سرعت بخشیدن به سود مورد نظر از محصول یا خدمت پرفروش شما را مهیا می کند؟

به نظرم حالا کمی کار ساده تر شد، همه موانع برای تمرکز روی اهداف قابل لمس نمایان شد. جواب سوالات بالا را پاسخ دهید و چندین بار پاسخ های خود را مرور و سعی کنید در نهایت به یک نقطه روشن برسید. در ادامه خواهم گفت که یک استراتژی اثربخش در بازاریابی باید چه ویژگی هایی داشته باشد.

4 ویژگی کلیدی یک استراتژی اثربخش در بازاریابی

1- داستانی در خود جای دهد

منظورم از داستان ارائه یک فایل رزومه کتابی نیست، منظورم خلق یک داستان یا پشت صحنه های فعالیت شما از ابتدا تا امروز است. اینکه مخاطب بداند شما چه کسی هستید؟ فلسفه شرکت یا کسب و کار شما برای چیست؟ چه چیز باعث رسیدن شما به این نقطه کنونی است؟

فرض کنید که می خواهید افسانه ای بنویسید که محور یا شخصیت اصلی آن شما یا برندتان است، باید بتوانید با مخاطبین خود یک دلبستگی عاطفی ایجاد کنید. بدون تعارف عرض کنم، در کل دو نوع خریدار داریم:

  • خریدارانی که منطقی هستند و همه چیز را با متر و معیارهای خود قیاس می کنند.
  • خریداران عاطفی، که البته تعدادشان بیش از دسته اول است و اگر کارتان را درست انجام دهید این افراد را به گروه عظیمی از هواداران تبدیل خواهید کرد که می توانند بار تبلیغات و بازاریابی شما را تا سالیان متمادی بر دوش بگیرند.

2- قرار گرفتن مشتریان در مرکز توجه

مهم نیست در حال حاظر چه فعالیتی انجام می دهید و چقدر برای تبلیغات پرزرق و برق محیطی و رسانه ای هزینه می کنید، اگر برای مشتری خود هیچ ارزش افزوده ای ایجاد نمی کنید و مشتری بابت هزینه ای که به شما پرداخت می کند بازده ای دریافت نمی کند، وقت و سرمایه خود را تلف کرده اید.

کارآفرین / Walmart

سام والتون / Sam Walton

فقط یک رئیس وجود دارد و آن مشتری است. و او می‌تواند همه را در این شرکت از رئیس به پایین نابود کند، صرفاً با صرف پول خود در جایی دیگر

سام والتون

3- چند مسیر و چند کانال

هر طرح و برنامه ای که در سر دارید باید چند کاناله شود، به قول معروف هیچ وقت تخم مرغ های خود را داخل یک سبد قرار ندهید. به عنوان مثال اگر تاکنون روی وب سایت و تبلیغات موتورهای جستجو تمرکز داشتید، حتما محتوای خود را روی شبکه های اجتماعی مثل فیسبوک، اینستاگرام یا هرجای دیگری که مرکز تجمع مخاطبین است پخش کنید.

4- قابل اندازه گیری بودن

در مرحله از برنامه های خود باید بتوانید بازخوردی قابل اندازه گیری از آنچه تاکنون انجام داده اید بدست آورید. بزرگ ترین اشتباه در اکثر کسب و کارها، تزریق پول و راه اندازی کمپین های تبلیغاتی پرهزینه قبل از اطمینان از درست طی کردن مسیر است.

ادامه دارد...

آخرین تاریخ بروزرسانی دوشنبه 1402/02/11

پیام بگذارید

  1. چقدر مطالب مفید و سازنده… منکه در زندگی شخصی استفاده نمودم و بر خود متکی شدم و به قول معروف آویزان کسی نیستم… ممنون از این همه تجربه و استراتژی که رایگان در اختیار بنده قرار داده اید با تشکر فراوان… آرزوی من دیدن شما از نزدیک و رخ در رخ در یک مکان بسیار امن میباشد… لطف عالی متعالی

    1. با سلام و احترام خدمت شما همراه عزیز، ممنون از محبتتون. موفق و پیروز باشید.