دیجیتال مارکتر کیست؟

digital marketer

به نظرم جواب دادن به این سوال و تعریف آکادمیک برای دیجیتال مارکتر کار خیلی سختیه و هیچ کس نمی‌تواند پاسخ کامل و جامعی به آن بدهد. فکر کنم تا سال‌های زیادی هم این سوال بی پاسخ بماند.

به تعداد آدم‌ها راه برای رسیدن به خدا هست.

رضا مارمولک / پرویز پرستویی
/فیلم سینمایی مارمولک/

حتما شما هم این جمله معروف رو در خاطر دارید! لابد می‌پرسید چه ربطی به موضوع ما دارد؟

به نظر من هم به تعداد افراد و شرکت‌های حوزه دیجیتال مارکتینگ، برای این سوال جواب وجود دارد و هرکس از دید خود پاسخی خواهد داد. خیلی اوقات می‌توان یک موضوع را از زوایای مختلفی بررسی کرد و پاسخ‌های درست و در عین حال متفاوت را بیان کرد.

آگاهی نسبت به سرفصل‌های دیجیتال مارکتینگ

باتوجه به دانسته‌های اندک من، دیجیتال مارکتر فردی است که با حوزه‌های مختلفی از جمله: طراحی توسعه، تبلیغات، بازاریابی، سئو و غیره به همراه ابزارهای جدید آشنایی داشته باشد و در یک یا دو سرفصل از مباحث دیجیتال مارکتر تخصصی عمل کند. این فرد باید مفاهیم زیادی مثل لوگو، برند، طراحی اولیه سایت (وردپرس و…) ، ادورز، وبمستر، بک لینک را بداند تا مدیریت یک پروژه را انجام دهد.

شما نمی‌توانید یک دیجیتال مارکتر باشید در حالی که بازاریابی درونگرا ، تولید محتوا، شبکه‌های اجتماعی، نصب قالب و صدها مورد دیگر را نفهمید!

قدرت تحلیل و آنالیز داشته باشید

دیجیتال مارکتر باید قادر باشد فضای بازار را تحلیل کند، مخاطب را بشناسد، باید تشخیص دهد تا از چه ابزارهایی برای موفقیت مشتری خود استفاده کند، از تاثیر شبکه‌های اجتماعی و تاثیرات آن بر سئو سایت و بک لینک‌هایی که می‌تواند در تعامل با سایر سایت‌های مناسب داشته باشد آگاه باشد. او باید بتواند از بازاریابی چریکی برای مشتری خود بهترین استفاده را ببرد.

از بازاریابی چریکی استفاده کنید

ساده‌ترین تعریف بازاریابی چریکی را می‌توان استفاده از صدها ابزار با هزینه محدود برای به حداکثر رساندن راندمان مارکتینگ بیان کرد.

ابزارشناس باشید

یک دیجیتال مارکتر واقعی دقیقا می‌داند که یک پروژه بدون ابزارهای x,y,z امکان پذیر نیست و در کنار این‌ها اگر از ابزار a,d هم چنانچه محدودیت مالی نباشد، استفاده شود نتیجه بهتری حاصل می‌شود. نمی‌گویم که اگر مسلط به ایمیل مارکتینگ نباشید، شما دیگر از گود خارج هستید، اما باید بدانید که کار ایمیل مارکتینگ چیست، تفاوت سرویس دهنده‌های آن با یکدیگر چیست ، از پنل‌های رایگان آنها تاکنون استفاده کرده باشید. بدانید که کدام یک در ایران کاربرد دارد.

مثال بهتری برای شما خواهم زد:

کسانی که دوره MBA را می‌خوانند، اقیانوسی هستند به عمق یک سانتیمتر !

محمدرضا شعبانعلی

یک دیجیتال مارکتر باید این چنین باشد. اگر شما در اینستاگرام حرفه‌ای هستید لزوما یک دیجیتال مارکتر نیستید.

مخاطب شناس باشید

اگر کارفرمایی توقع داشتن ۵۰۰۰۰ فالوور در اینستاکرام را دارد شما باید وی را متقاعد کنید که به عنوان مثال در ایران شما بیشتر از ۳۰۰۰ فالوور نخواهید داشت. پس بهتر است من برای شما یک کانال ایجاد کنم و تضمین می‌کنم در یک سال اول ۱۰۰۰ ممبر خواهید داشت. اگر به ۳۰۰۰ ممبر برسید بسیار عالی خواهد شد.

تولید کننده محتوا باشید

شما به عنوان دیجیتال مارکتر باید بتوانید از پس تولید محتوا برآیید، با دوربین کارکند و آشنایی با نرم افزارهای ادیت یا حداقل ۱۰ ابزار گرافیک و فشرده سازی تصاویر آشنا باشد. همچنین از فرمت‌ها و شگردهای آپلود در شبکه‌های اجتماعی و سایت‌های اشتراک ویدیو آگاهی داشته باشد.

وقتی با برخی از افراد درباره فیسبوک، گوگل پلاس، یوتوب، توئیتر و همچنین سایت‌های مطرح ایرانی مثل آپارات سوال می‌کنم، می‌گویند :

  • فیسبوک دیگر استفاده‌ای در ایران ندارد!
  • دیگر چه کسی از گوگل پلاس استفاده می‌کند؟
  • در توئیتر فقط توهین و تخریب وجود دارد.
  • آپارات کاربردی ندارد، فقط یوتیوب ارزشمند است!
  • پینترست؟ چی هست اصلا؟
  • پیامک؟ پیامک دیگه ارزشی ندارد!!!

اما در جواب همه این صحبت‌ها یک جمله می‌گویم : هیچ یک از شما بدرستی ارزش این شبکه‌ها را نمی‌داند!
تک تک این نام‌ها در حوزه‌های خود قادر به تکان دادن فضای کسب و کار هستند، به شرطی که بدرستی از آن‌ها استفاده کنید. شاید باور نکنید، هنوز فاکس یکی از ابزارهای مهم سازمانی است، می‌توانید از ابرستان یا سرویس‌های مشابه استفاده کنید.

بهبود تجربه کاربری و افزایش فروش

دستی بر قلم داشته باشید، صفحه فرود طراحی کنید و تبلیغ مناسبی بنویسید. اینگونه از بازاریابی عصبی که بر محرک‌های مغز اثر می‌گذارد نهایت استفاده را خواهید برد. از کارشناسان UX برای بهبود رابط کاربری مشورت بگیرید.

می خواهید دیجیتال مارکتر شوید؟

آستین‌ها را بالا بزنید سرتیتر مطالب را برای خود فهرست کنید، حالا هر عنوان را مانند یک میوه درنظر بگیرید و سعی کنید از هر میوه یک تکه بخورید تا تسلط نسبی به این حوزه پیدا کنید. پس از این مرحله سعی کنید حداقل در یک یا دو مورد حرفه‌ای شوید. توجه داشته باشید این راهی که قصد ورود به آن را دارید مرتبا نیاز به بروز رسانی اطلاعات دارد، پس حواستان به سرعت رقیبان در طول مسیر باشد.

مطالعه را فراموش نکنید

هرچقدر هم که ابزارها را بشناسید، هیچ کدام بدون نبوغ به کارتان نخواهد آمد. بهترین پیشنهاد من به شما خواندن سرگذشت بزرگان کسب و کار و کتاب‌های هک رشد است.

حضور در جامعه حرفه ای

از هر فرصتی برای ارتباط با افراد متخصص در این حوزه غافل نشوید. سمینارها، کارگاه ها، وبینارهای آموزشی یا ورکشاپ‌های تخصصی فرصتی است تا ضمن کسب تجربه افراد موفق، بتوانید با کمی خلاقیت ایده‌های فوق العاده‌ای خلق کنید. در کنار گشت و گذار همیشگی و بعضا بیهوده در شبکه‌های اجتماعی، صفحات برخی از افراد تاثیر گذار را هم دنبال کنید، جای دوری نخواهد رفت.

مطالعه منابع معروف مارکتینگ

از نظر من یک دیحیتال مارکتر موفق باید با مارکتینگ هم آشنایی داشته باشد.سعی کنید از کتاب‌های اصول بازاریابی فیلیپ کاتلر برای افزایش آگاهی خود استفاده کنید. هرگز بدون داشتن یک استراتژی قوی به سمت اجرا نروید و قبل از رفتن به سمت مخاطب انبوه، زیرساخت‌های کارفرما در جهت پاسخ به نیازهای مشتری را بررسی کنید.

,
اشتراک گذاری:
از سال 1382 با فضای دیجیتال آشنا شدم و از همان ابتدا شیفته این دنیای جدید شدم، در سال 1387 وارد عرصه تولید محتوا در رسانه های جمعی شدم و با تلفیق آموخته های رسانه و دنیای مجازی، توانستم در پروژه های زیادی حضور یابم.در مقطع کارشناسی مدیریت تحصیل کردم و هم اکنون به صورت حرفه ای در حوزه دیجیتال برندینگ فعالیت می کنم.

Leave a پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *